Opona diagonalna. Co warto wiedzieć na ten temat?

Współczesne pojazdy mechaniczne są wyposażone w różnorodne typy opon. Na terenie Polski oraz innych krajów można znaleźć sporo modeli takich wyrobów różniących się od siebie sezonem, w którym można z nich korzystać. Poza tym opony dzielą się na różne rodzaje pod kątem budowy bieżnika czy też ogólnych rozmiarów. Nie bez znaczenia jest również konstrukcja samych opon. Aktualnie na rynku można znaleźć opony radialne, jak również diagonalne. Najczęściej stosowane są opony radialne posiadające sporo istotnych właściwości, ale konstrukcje diagonalne nie zniknęły z rynku i nadal są stosowane w pewnych specjalnych typach pojazdów lub maszyn. Charakteryzują się one specjalną budową kordu, czyli szkieletu opony. Taka konstrukcja i wykorzystane materiały nadają się do zastosowań specjalnych, ze względu na swoje różne, istotne cechy.

Co warto wiedzieć na temat opon diagonalnych i ich konstrukcji?

W przypadku ogumienia diagonalnego mamy do czynienia ze specjalnym typem konstrukcji osnowy. Taka budowa obejmuje włókna szkieletu opony (kordu) krzyżujące się ze sobą pod kątem w zakresie od 20 do 40 stopni, w zależności od typu opony i rodzaju konstrukcji. W związku z taką budową ogumienie diagonalne jest często opisywane jako krzyżowe lub warstwowe. Oczywiście, aby umożliwić krzyżowanie, w konstrukcji takich opon zastosowane zostały przynajmniej dwie warstwy kordu. Wiele opon o konstrukcji radialnej jak i diagonalnej znajdziesz na stronie oponiarskiej 24opony.pl

Tak zaprojektowana i stworzona osnowa charakteryzuje się większą sztywnością w porównaniu z konstrukcją opon radialnych. W związku z tym w ogumieniu o budowie krzyżowej nie stosuje się metalowego opasania czy też innych wzmocnień i zabezpieczeń. Oczywiście takie elementy konstrukcyjne nie są widoczne gołym okiem, więc trzeba zwrócić uwagę na oznaczenia. W oponach diagonalnych obok informacji o średnicy felgi widnieje symbol "-", podczas gdy alternatywne modele radialne posiadają literę R.

Różnice pomiędzy oponami diagonalnymi a radialnymi

Oczywiście obecnie na rynku można zauważyć dużą dominację opon radialnych, jednak mimo to nadal sporo modeli charakteryzuje się konstrukcją diagonalną. Różnica pomiędzy tymi typami opon polega na metodzie ułożenia włókien szkieletu opony. W oponach radialnych włókna są ułożone prostopadle do kierunku jazdy i przymocowane do drutówek. Co więcej, takie konstrukcje wymagają dodatkowego opasania. Są dzięki temu bardziej elastyczne i oferują wiele parametrów cenionych przez miłośników dynamicznej jazdy w zróżnicowanych warunkach pogodowych oraz drogowych.

Pozostałe istotne informacje związane z oponami diagonalnymi

Duża popularność opon radialnych nie jest niczym dziwnym, ponieważ takie ogumienie idealnie pasuje do współczesnych, coraz bardziej dynamicznych pojazdów osobowych. Opony diagonalne posiadają jednak pewne istotne cechy sprawiające, że również one są popularne wśród pewnej grupy użytkowników. Bardzo ważną cechą jest zoptymalizowana sztywność i trwałość ogumienia diagonalnego. To właśnie takie cechy sprawiają, że opony tego typu są stosowane w wielu ciężkich pojazdach dostawczych, ciężarowych, maszynach budowlanych, rolniczych albo w autach terenowych. W przypadku takich pojazdów nie są potrzebne elastyczne opony zapewniające optymalne parametry jezdne przy wysokich prędkościach, tylko opony charakteryzujące się odpowiednią sztywnością, odpornością na duże obciążenia i pracę w trudnych warunkach.

Ogumienie diagonalne ma pewne cechy doceniane przez sporą grupę użytkowników. Pomimo dużej popularności konstrukcji radialnych, wciąż na rynku można znaleźć wiele typów i rozmiarów opon posiadających taką konstrukcję krzyżową.