W poniedziałek, 14 listopada br. w Przemyślu, odbyło się spotkanie w ramach cyklu ”Przemyskie spotkania biznesu” pn. „Cyfryzacja w biznesie, a cyberbezpieczeństwo”. W ramach sesji prelekcję miała również policjantka z przemyskiej komendy. Zaprezentowała temat „Cyberbezpieczeństwo w biznesie - jak wykrywać, reagować i zapobiegać cyberatakom”.

Przemyska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. zorganizowała dla przedsiębiorców z Przemyśla śniadanie biznesowe pt. „Cyfryzacja w biznesie, a cyberbezpieczeństwo” organizowane w ramach cyklu „Przemyskie spotkania biznesu”. W sesji udział wzięła sierż. sztab. Alicja Tysowska-Prejzner oraz policjanci z Wydziału Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości z Rzeszowa - kom. Andrzej Floraz  i sierż. sztab. Sabina Fąfara, którzy przybliżyli temat przestępstw popełnianych z użyciem najnowszych technologii komputerowych i telekomunikacyjnych.  

Przedstawili w jakich formach występują oszustwa finansowe z wykorzystaniem Internetu opisując m. in.:

•    Oszustwo CEO (Chief Executive Officer) - oszust próbuje podszyć się pod Twojego szefa i zlecić wykonanie przelewu na konkretne konto,
•    Oszustwa z wykorzystaniem faktur - oszust próbuje podszyć się pod jednego z Twoich dotychczasowych klientów i podesłać fakturę do zapłacenia ze zmienionym numerem konta bankowego,
•    Phishing - oszust dzwoni, wysyła wiadomości SMS lub e-mail, podszywając się pod inne osoby lub instytucje, które zwykle cieszą się zaufaniem społecznym, a kolejno próbuje wyłudzić dane osobowe, finansowe lub dane dot. bezpieczeństwa firmy,
•    Kradzież danych osobowych - oszuści zbierają dane osobowe z wykorzystaniem stron internetowych, na których umieszczane są takie dane,  
•    Oszustwa związane z inwestycjami i z zakupami online - podrobieniu strony banku tak, aby wyglądało, że logowanie następuje do właściwego banku. Zachęcają do inwestowania oferując nieprawdziwe produkty finansowe lub przedstawiając fałszywy dostęp do narzędzi inwestycyjnych on-line lub przygotowują fałszywe sklepy internetowe,
•    E-mail/ Spoofing - polega na wysyłaniu wiadomości e-mail, których dane nagłówkowe zostały zmodyfikowane tak, by wyglądały na pochodzące z innego źródła. 
•    Phone Spoofing - to praktyka, opierająca się na tym, że sieć telefoniczna wskazuje odbiorcy połączenia, że nawiązujący połączenie jest stacją inną niż stacja faktycznie inicjująca połączenie (np. połączenie pochodzące od oszusta wyświetla się jako numer telefonu np. znanego Banku)  

Policjanci apelowali, że najważniejsza jest zasada ograniczonego zaufania. Tylko ostrożność i dokładne weryfikowanie tego, co się w Internecie, czy skrzynce poczty elektronicznej znajdzie, pozwoli uniknąć przykrych konsekwencji.

Ponadto policjanci mówili, aby nie działać szybko i pochopnie. Gdy nie mamy pewności z kim rozmawiamy i kto się z nami kontaktuje, to powinniśmy być czujni. Należy pamiętać, że oszuści wywierają na nas presję czasu. Ponaglają nas i nie pozwalają zweryfikować ich danych. Celowo wprowadzają  nas w błąd podając się za pracowników instytucji, które wzbudzają u nas zaufanie.
Musimy zwracać uwagę na szczegóły, gdyż oszuści są przygotowani, często posiadają już nasze dane i wiedzą z kim się kontaktują. 

Ponadto należy pamiętać o instalacji dobrego i legalnego oprogramowania antywirusowego. Nie otwierać linków i załączników nieznanego pochodzenia.