Policjanci przestrzegają przed oszustwami "na BLIK". Przestępcy podszywają się pod znajomych na portalach społecznościowych i proszą o pilną pożyczkę. Niestety kolejne osoby z naszego miasta i powiatu dały się zwieść namowom oszustów, przekazując im wygenerowane kody. Wartość strat oszacowana została na kwotę kilku tysięcy złotych. Z tego powodu warto osobiście się spotkać ze znajomym lub zadzwonić i porozmawiać, czy naprawdę potrzebne mu są pieniądze.
Policjanci z Przemyśla otrzymali wczoraj trzy zgłoszenia o oszustwach metodą "na BLIK-a". Dwie mieszkanki Przemyśla oraz jeden mieszkaniec z powiatu przemyskiego zgłosili, że nieustalony sprawca (lub sprawcy) włamał się na ich konta na portalu społecznościowym, a następnie skontaktował się z ich znajomymi poprzez komunikator i poprosił o szybką pożyczkę pieniędzy poprzez kod BLIK. W ten sposób oszust doprowadził zgłaszających do utraty pieniędzy.
Oszustwo metodą "na BLIK-a" polega na włamaniu się i przejęciu konta na portalu społecznościowym oraz proszeniu za pomocą komunikatora znajomych właściciela konta o udostępnienie kodu BLIK. Osoba, logując się do swojego banku, musi wygenerować w aplikacji kod do płatności telefonem, a następnie przesłać go „znajomemu”. Niestety w przeciwieństwie do płatności przelewem, transakcji dokonanych za pomocą tego kodu nie można już cofnąć, gdyż przestępca od razu wpisuje podany kod BLIK w bankomacie i wypłaca z niego pieniądze. Co prawda, właściciel konta musi potwierdzić transakcję, ale robi to wierząc, że pomaga swojemu znajomemu, który znalazł się w potrzebie.
Aby nie paść ofiarą takiego oszustwa należy:
• stosować dwuskładnikowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych (wówczas o wiele trudniej przejąć nasze konto - zalogowanie się wymaga potwierdzenia SMS),
• potwierdzać tożsamość „znajomych”, którzy piszą do nas przez internetowe komunikatory - najlepiej zadzwonić do takiej osoby. Wykonanie takiego połączenia zajmie nam kilkadziesiąt sekund, a tym samym zyskamy pewność, że nasz znajomy rzeczywiście jest w potrzebie i to właśnie jemu, a nie oszustowi przekazujemy pieniądze,
• sprawdzać dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej (przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji na naszym telefonie),
• chronić swój telefon, a szczególnie PIN do aplikacji mobilnej banku.