Black Friday - fałszywe sklepy i prośby o kod BLIK mogą kosztować oszczędności

2 min czytania
Black Friday - fałszywe sklepy i prośby o kod BLIK mogą kosztować oszczędności

Internetowe reklamy i social-media kuszą obniżkami - w czasie wyprzedaży nasila się aktywność przestępców, którzy przygotowują fałszywe oferty i wyciągają prośby o dane lub kody płatnicze. Ostrzeżenia apelują o weryfikację sprzedawców i ostrożność przy płatnościach.

W czasie promocji i wyprzedaży cyberprzestępcy zwiększają liczbę fałszywych sklepów i atrakcyjnych ofert. Oferty pojawiają się na portalach aukcyjnych i w social-mediach. Reklamy mają skłonić do kliknięcia i podania danych logowania lub danych karty płatniczej.

Wśród sygnalizowanych zagrożeń są sklepy, których cena wydaje się zbyt atrakcyjna. Należy sprawdzać dane rejestracyjne firmy - NIP i REGON, a gdy występuje - nr KRS. Ważne jest też zweryfikowanie adresu strony internetowej, daty uruchomienia sklepu oraz opinii klientów. Autorzy porad przypominają, że można wybierać opcję płatności za pobraniem, gdy jest dostępna, i unikać płacenia przez linki otrzymane z nieznanych źródeł.

Oszustwa rozsyłane z przejętych profili społecznościowych obejmują prośby o przekazanie kodu BLIK. Przestępcy podszywają się pod znajomych i dodają tłumaczenia, że nie mogą rozmawiać. W takim przypadku należy dzwonić do osoby i potwierdzić prośbę oraz sprawdzać kwotę i odbiorcę przed potwierdzeniem transakcji.

Dodatkowe zalecenia to prowadzenie korespondencji sprzedażowej na danym portalu aukcyjnym zamiast prywatnych komunikatorów, dokładne czytanie komunikatów przy płatnościach mobilnych i zwracanie uwagi, na co wyraża się zgodę. Jedna z najważniejszych zasad to nie udostępniaj haseł i loginów do bankowości internetowej.

Komenda Powiatowa Policji przypomina o zachowaniu ostrożności i weryfikowaniu sprzedawców przed dokonaniem płatności.

na podstawie: Policja Przemyśl.

Autor: krystian