W trakcie pandemii sprawy urzędowe nie muszą czekać, a Ty nie musisz iść do urzędu, aby je załatwić. Jak to możliwe? #zostańwdomu i zajrzyj na GOV.pl.

e-polak_potrafi.jpeg

Wiele urzędów działa dziś zdalnie, ale jeden otwarty jest siedem dni w tygodniu, 24 godziny na dobę. To portal GOV.pl, na którym załatwisz większość urzędowych spraw.

Zapamiętaj ten adres

Oszczędność czasu, wygoda, a także – co dziś szczególnie ważne – bezpieczeństwo – to tylko kilka zalet korzystania z e-administracji. Jest ich oczywiście dużo więcej.


WIDEO

- Korzystanie z naszych e-usług nie jest trudne. Poradzą sobie z tym także ci, którzy rzadziej korzystają z sieci – mówi Marek Zagórski, sekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. – Staramy się, aby e-administracja była dostępna dla każdego. Wszystkie e-usługi opisane są prostym językiem, stale pracujemy także nad upraszczaniem procesów – dodaje.

I te działania przynoszą efekt. Tylko w październiku GOV.pl odwiedziło 18 288 600 osób (unikalni użytkownicy), którzy wygenerowali ponad 147 milionów odsłon.

Ale to nie tylko liczba użytkowników portalu jest wyznacznikiem rosnącej popularności e-administracji. Najlepiej o tym świadczy liczba Polaków z profilem zaufanym (PZ), który umożliwia załatwianie online spraw urzędowych.

- W sumie profil zaufany ma już ponad 8,4 miliona Polaków. Tylko od stycznia tego roku do dziś założyło go 3,8 miliona osób – mówi minister Marek Zagórski.

Twój najlepszy profil

Profil zaufany to środek identyfikacji elektronicznej. Mówiąc prościej – to on umożliwia nam wylegitymowanie się w internecie. Będąc w tradycyjnym urzędzie jesteśmy proszeni o pokazanie dowodu osobistego. W sieci też musimy udowodnić, że my to my. I w tym właśnie pomaga profil zaufany.

Każdy z nas może mieć tylko jeden PZ, jest przypisany do naszego numeru PESEL i w większości przypadków jest ważny 3 lata (tymczasowy profil zaufany jest ważny 3 miesiące).

Założenie PZ

nic nie kosztuje, można to zrobić przez internet (najszybciej za pośrednictwem bankowości elektronicznej).

A kiedy macie już profil zaufany, wtedy świat e-administracji stoi przed Wami otworem.

Wszystkie e-usługi, czyli sprawy urzędowe, które można załatwić bez wizyty w urzędzie znajdziecie oczywiście na GOV.pl. Oto tylko kilka przykładów:

  • Uzyskaj dowód osobisty

  • Sprawdź swoje punkty karne

  • Sprawdź historię pojazdu

  • Zamelduj się

  • Uzyskaj odpis aktu stanu cywilnego

  • Zgłoś urodzenie dziecka

  • Wyślij pismo ogólne

Aby ułatwić Wam wyszukiwanie, dostępne na GOV.pl e-usługi podzieliśmy na kategorie. Trzy główne to: dla obywatela, dla przedsiębiorcy, dla urzędnika. Dalej kolejne podkategorie, np. dokumenty i dane osobowe, kierowcy i pojazdy, podatki, praca i biznes.

Jeśli nie chcecie klikać za dużo, skorzystajcie z wyszukiwarki.

Załatwianie urzędowych spraw jeszcze nigdy nie było tak łatwe. Przekonajcie się o tym sami. e-Polak potrafi!


WIDEO


Projekt „Kampanie edukacyjno-informacyjne na rzecz upowszechniania korzyści z wykorzystywania technologii cyfrowych” realizujemy we współpracy z Państwowym Instytutem Badawczym NASK. Kampanie mają na celu promowanie wykorzystywania technologii w codziennym życiu przez osoby w różnym wieku, przełamywanie barier z tym związanych oraz wzrost cyfrowych kompetencji społeczeństwa. Projekt obejmuje cztery obszary: jakość życia, e-usługi publiczne, bezpieczeństwo w sieci i programowanie.