Prowadzenie firmy wiąże się z mozolnym i trudnym budowaniem marki, które nie zawsze kończy się sukcesem. Dlatego dla początkujących biznesmenów, którzy nie mają szerokiej wiedzy z zakresu prowadzenia biznesu lub boją się podjąć znacznego ryzyka, często najlepszym rozwiązaniem jest franczyza. Przedstawiamy najważniejsze informacje biznesowe, które trzeba znać przed podjęciem współpracy.
Franczyza to współpraca między dwoma przedsiębiorstwami, która nakłada na każdą ze stron pewne prawa i obowiązki regulowane umową. W dużym uproszczeniu jest to możliwość otwarcia punktu usługowego lub handlowego pod szyldem innej marki, która ma już wypracowaną znaczną rozpoznawalność. Franczyzodawca zapewnia wszystkie materiały promocyjne, standardy obsługi i promocję punktu w zamian za część przychodów.
Przedstawiamy najważniejsze zalety franczyzy:
- gotowy pomysł na biznes;
- opracowane procedury i standardy np. obsługi klienta;
- praca pod szyldem rozpoznawalnej marki;
- mniejsze ryzyko nieudanej inwestycji;
- stałe działania marketingowe obejmujące całą markę;
wsparcie ze strony franczyzobiorcy.
W Polsce działa wiele firm, które oferują możliwość współpracy w formie franczyzy i obejmują one wiele sektorów gospodarki: finanse, gastronomie, handel detaliczny, siłownie i branże fitness, dietetykę, sklepy medyczne i wiele innych. Wśród najbardziej znanych można wymienić: sklepy Żabka, Mc’Donalds, PZU SA, Sklepy Same Zdrowie, Majster Plus.