Prowadzenie własnej działalności gospodarczej zawsze powinno następować z poszanowaniem zasad uczciwej konkurencji, a przez to i innych przedsiębiorców na rynku. Praktyka pokazuje niestety, że ta reguła nie zawsze jest przestrzegana. Czym zatem jest czyn nieuczciwej konkurencji?
Kancelaria prawna a prawo przedsiębiorców
Poszukiwania doświadczonej kancelarii prawnej, która specjalizuje się w prawie gospodarczym nie zawsze jest proste. Pomocne mogą być jednak wyszukiwarki internetowe – przykładowo, jeśli chcecie Państwo odnaleźć prawnika z Rzeszowa, wystarczy że wpiszecie „adwokat Rzeszów” lub „radca prawny Rzeszów”. Oczywiście takie wyszukiwanie wymaga poświęcenia dodatkowej ilości czasu na sprawdzenie wiarygodności znalezionego prawnika i ocen wystawionych mu przez jego klientów. Jedną z bardziej doświadczonych kancelarii działających w obszarze prawa przedsiębiorców jest adwokat z Rzeszowa w kancelarii TMH.
Nieuczciwa konkurencja
Czyny nieuczciwej konkurencji oraz uprawnienia z nimi związane zostały dokładnie uregulowane w ustawie z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Zgodnie z treścią art. 3 powyższego aktu prawnego, czynem nieuczciwej konkurencji jest działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta.
Czynami nieuczciwej konkurencji są w szczególności:
-
wprowadzające w błąd oznaczenie przedsiębiorstwa,
-
fałszywe lub oszukańcze oznaczenie pochodzenia geograficznego towarów albo usług,
-
wprowadzające w błąd oznaczenie towarów lub usług,
-
naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa,
-
nakłanianie do rozwiązania lub niewykonania umowy,
-
naśladownictwo produktów,
-
pomawianie lub nieuczciwe zachwalanie,
-
utrudnianie dostępu do rynku,
-
przekupstwo osoby pełniącej funkcję publiczną,
-
nieuczciwa lub zakazana reklama,
-
organizowanie systemu sprzedaży lawinowej,
-
prowadzenie lub organizowanie działalności w systemie konsorcyjnym oraz nieuzasadnione wydłużanie terminów zapłaty za dostarczane towary lub wykonane usługi.
Wszystkie czyny zdefiniowane w ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji są sprzeczne z dobrymi obyczajami. Ponadto, art. 3 ust. 1 tej ustawy pozwala uznać za czyny nieuczciwej konkurencji również inne zachowania przedsiębiorcy, nieobjęte przepisami tej ustawy, które są zabronione na gruncie innych ustaw lub sprzeczne z dobrymi obyczajami, jednocześnie naruszając interes przedsiębiorcy. Ustalenie dobrych obyczajów w rozumieniu ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji następuje z uwzględnieniem celu ustawy, jakim jest zapewnienie równych i niezakłóconych warunków konkurencji. W kontekście relacji z konsumentami jako sprzeczne z dobrymi obyczajami należy uznać działania, które zmierzają do niedoinformowania, dezorientacji, wywołania błędnego przekonania u klienta, wykorzystania jego niewiedzy lub naiwności, czyli takie działanie, które potocznie określone jest jako nieuczciwe, nierzetelne, odbiegające in minus od przyjętych standardów postępowania. O tym, czy dane działanie jest sprzeczne z dobrymi obyczajami, decyduje przy tym całokształt okoliczności, a zwłaszcza cel, użyte środki i konsekwencje przedsiębranych działań.
Czyny nieuczciwej konkurencji uzasadniają podejmowanie właściwych środków prawnych, przede wszystkim wystosowywania wezwań do zaprzestania podejmowania bezprawnego zachowania, a także żądania zapłaty stosownego odszkodowania. Dosyć często sprawy takie trafią na drogę postępowania sądowego.
Czyn nieuczciwej konkurencji a pomoc prawna
Czyny nieuczciwej konkurencji bardzo często wymagają uzyskania stosownej pomocy prawnej. Przedsiębiorcy nie wiedzą bowiem jak skutecznie dochodzić swoich praw, a także jak uniknąć ewentualnej sprawy sądowej w tym zakresie.
Pomoc prawna w takich przypadkach okazuje się niezbędna, szczególnie jeśli mamy do czynienia z dużymi podmiotami działającymi na rynku.
Patron merytoryczny artykułu:
Kancelaria Prawna TMH
ul. Dominikańska 1A
35-077 Rzeszów
Tel: (17) 307 07 66