Czyn nieuczciwej konkurencji

Prowadzenie własnej działalności gospodarczej zawsze powinno następować z poszanowaniem zasad uczciwej konkurencji, a przez to i innych przedsiębiorców na rynku. Praktyka pokazuje niestety, że ta reguła nie zawsze jest przestrzegana. Czym zatem jest czyn nieuczciwej konkurencji?
Kancelaria prawna a prawo przedsiębiorców
Poszukiwania doświadczonej kancelarii prawnej, która specjalizuje się w prawie gospodarczym nie zawsze jest proste. Pomocne mogą być jednak wyszukiwarki internetowe przykładowo, jeśli chcecie Państwo odnaleźć prawnika z Rzeszowa, wystarczy że wpiszecie adwokat Rzeszów” lub radca prawny Rzeszów”. Oczywiście takie wyszukiwanie wymaga poświęcenia dodatkowej ilości czasu na sprawdzenie wiarygodności znalezionego prawnika i ocen wystawionych mu przez jego klientów. Jedną z bardziej doświadczonych kancelarii działających w obszarze prawa przedsiębiorców jest adwokat z Rzeszowa w kancelarii TMH.
Nieuczciwa konkurencja
Czyny nieuczciwej konkurencji oraz uprawnienia z nimi związane zostały dokładnie uregulowane w ustawie z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Zgodnie z treścią art. 3 powyższego aktu prawnego, czynem nieuczciwej konkurencji jest działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta.
Czynami nieuczciwej konkurencji są w szczególności:
wprowadzające w błąd oznaczenie przedsiębiorstwa,
fałszywe lub oszukańcze oznaczenie pochodzenia geograficznego towarów albo usług,
wprowadzające w błąd oznaczenie towarów lub usług,
naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa,
nakłanianie do rozwiązania lub niewykonania umowy,
naśladownictwo produktów,
pomawianie lub nieuczciwe zachwalanie,
utrudnianie dostępu do rynku,
przekupstwo osoby pełniącej funkcję publiczną,
nieuczciwa lub zakazana reklama,
organizowanie systemu sprzedaży lawinowej,
prowadzenie lub organizowanie działalności w systemie konsorcyjnym oraz nieuzasadnione wydłużanie terminów zapłaty za dostarczane towary lub wykonane usługi.
Wszystkie czyny zdefiniowane w ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji są sprzeczne z dobrymi obyczajami. Ponadto, art. 3 ust. 1 tej ustawy pozwala uznać za czyny nieuczciwej konkurencji również inne zachowania przedsiębiorcy, nieobjęte przepisami tej ustawy, które są zabronione na gruncie innych ustaw lub sprzeczne z dobrymi obyczajami, jednocześnie naruszając interes przedsiębiorcy. Ustalenie dobrych obyczajów w rozumieniu ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji następuje z uwzględnieniem celu ustawy, jakim jest zapewnienie równych i niezakłóconych warunków konkurencji. W kontekście relacji z konsumentami jako sprzeczne z dobrymi obyczajami należy uznać działania, które zmierzają do niedoinformowania, dezorientacji, wywołania błędnego przekonania u klienta, wykorzystania jego niewiedzy lub naiwności, czyli takie działanie, które potocznie określone jest jako nieuczciwe, nierzetelne, odbiegające in minus od przyjętych standardów postępowania. O tym, czy dane działanie jest sprzeczne z dobrymi obyczajami, decyduje przy tym całokształt okoliczności, a zwłaszcza cel, użyte środki i konsekwencje przedsiębranych działań.
Czyny nieuczciwej konkurencji uzasadniają podejmowanie właściwych środków prawnych, przede wszystkim wystosowywania wezwań do zaprzestania podejmowania bezprawnego zachowania, a także żądania zapłaty stosownego odszkodowania. Dosyć często sprawy takie trafią na drogę postępowania sądowego.
Czyn nieuczciwej konkurencji a pomoc prawna
Czyny nieuczciwej konkurencji bardzo często wymagają uzyskania stosownej pomocy prawnej. Przedsiębiorcy nie wiedzą bowiem jak skutecznie dochodzić swoich praw, a także jak uniknąć ewentualnej sprawy sądowej w tym zakresie.
Pomoc prawna w takich przypadkach okazuje się niezbędna, szczególnie jeśli mamy do czynienia z dużymi podmiotami działającymi na rynku.
Patron merytoryczny artykułu:
Kancelaria Prawna TMH
ul. Dominikańska 1A
35-077 Rzeszów
Tel: (17) 307 07 66
Autor: Materiał powstał przy współpracy z Kancelaria Prawna TMH