UM Przemyśl: Czy wiedziałeś, że możesz zameldować się online?
Zmieniliście miejsce zamieszkania? A może wróciliście z zagranicy i nie macie meldunku w Polsce? Spokojnie, nie musicie iść do urzędu. Zameldujcie się przez Internet.
E-meldunek to jedna z uruchomionych przez Ministerstwo Cyfryzacji e-usług, której celem jest po prostu ułatwienie życia obywatelom. Działa od początku 2018 r. Do tej pory skorzystało z niej niemal 45 tysięcy osób mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski.
Na początek ważna informacja. Kiedy się zameldować?
- najpóźniej w 30. dniu od przybycia do miejsca zamieszkania,
- jeśli na stałe mieszkasz pod konkretnym adresem — zamelduj się na pobyt stały,
- jeśli tymczasowo mieszkasz pod innym adresem niż adres twojego zameldowania i będziesz tam mieszkać dłużej niż 3 miesiące ale nie chcesz zmieniać obecnego adresu zameldowania) — zamelduj się tam na pobyt czasowy.
WAŻNE! Równocześnie możesz mieć jedno miejsce pobytu stałego i jedno miejsce pobytu czasowego.
Co przygotować?
Jeśli chcesz załatwić wszystko szybko i bez problemu, przygotuj niezbędne dokumenty. Po pierwsze musisz mieć Profil Zaufany. Jeśli jeszcze go nie masz,
sprawdź jak założyć go w kilka minut
Kolejna ważna sprawa jeśli jesteś właścicielem lub masz inny tytuł prawny do mieszkania, w którym chcesz się zameldować dołącz do formularza elektroniczną wersję (skan) JEDNEGO z następujących dokumentów, który to potwierdzi, na przykład:
- umowę cywilnoprawną, na przykład umowę najmu,
odpis z księgi wieczystej albo wyciąg z działów I i II księgi wieczystej,
- decyzję administracyjną,
- orzeczenie sądu.
Jeśli NIE jesteś właścicielem i nie masz też innego tytułu prawnego do mieszkania, w którym chcesz się zameldować — dołącz do formularza elektroniczną wersję (skan):
- oświadczenia właściciela lub innego podmiotu, który ma tytuł prawny do mieszkania, potwierdzające twój pobyt w lokalu,
- dokumentu, który potwierdza tytuł prawny do mieszkania właściciela lub innego podmiotu.
Formularz drogą elektroniczną wysyłasz do urzędu gminy, na terenie której mieszkasz.
i wybierz sekcję Meldunek.
Kliknij przycisk Zamelduj się”. System przeniesie cię na stronę Profilu Zaufanego. Zaloguj się na swoje konto. Jeszcze tylko kilka kliknięć i będzie po sprawie:
- Wybierz rodzaj pobytu, na jaki chcesz dokonać zameldowania.
- Zaznacz, kogo chcesz zameldować.
- Wypełnij pozostałe pola i dołącz odpowiednie dokumenty.
- Jeśli zaznaczasz, że chcesz dostać zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt czasowy, dołącz dokument, który potwierdzi płatność za to zaświadczenie. Wydanie zaświadczenia o zameldowaniu na pobyt stały jest bezpłatne, na pobyt czasowy kosztuje 17 zł.
- Sprawdź i podpisz wniosek elektronicznie. Potwierdzenie złożenia wniosku otrzymasz na swoją skrzynkę ePUAP.
Jeśli składając wniosek online dołączymy wszystkie potrzebne dokumenty urzędnik zamelduje nas od razu po otrzymaniu zgłoszenia. Jeśli dołączamy skany dokumentów możemy zostać poproszeni o ich oryginały. Warto sprawdzać swoją skrzynkę na ePUAP, by nie przegapić wiadomości z urzędu mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski. Przez Internet możemy także sprawdzić, czy urzędnik już nas zameldował. Wystarczy sprawdzić swoje dane w rejestrze PESEL. Aby to zrobić również potrzebujemy Profilu Zaufanego. To kolejny dowód na to, że naprawdę warto go mieć dodaje szef Ministerstwa Cyfryzacji.
Sprawdź swoje dane w rejestrze PESEL.
Opracowanie: Rafał Porada
Źródło: Ministerstwo Cyfryzacji
Urząd Miejski w Przemyślu,
przemysl.pl/53278/3453/czy-wiedziales-ze-mozesz-zameldowac-sie-online.html
Autor: krystian