Codziennie mamy do czynienia z artykułami, posiadającymi różne opakowania. Kiedy konkurencja jest coraz silniejsza, producenci na różne sposoby starają się przybliżyć swój produkt kupującym, organizując wyprzedaże, reklamy itp. Jednak to opakowanie jest tym, co ostatecznie wchodzi kontakt z klientem i ma również ogromny wpływ na samą cenę produktu. Dlaczego? Podpowiadamy.
Wygląd opakowania a cena produktu
Projekt opakowania odgrywa ważną rolę w tym samym procesie co cena, ponieważ przyciąga określoną grupę docelową. Podczas projektowania należy zwrócić uwagę na cenę produkcji opakowań, jakość wyrobu i konkurencje.
Jeżeli oferujemy produkty średniej jakości, nieprzewyższające konkurencji, należy pomyśleć o opłacalności opakowania. Jeśli projektanci stworzą bardzo drogie w produkcji pudełko, wówczas wyroby nie będą konkurencyjne cenowo. Konsumenci po wyglądzie i cenie założą, że jest to towar drogi, wysokiej jakości, jednak po zakupie i spożyciu lub użyciu przekonają się, że był średniej jakości, będą rozczarowani i więcej go nie kupią.
Dlatego przed rozpoczęciem projektowania opakowania trzeba zbadać grupę docelową, konsumentów, rynek, konkurencje, określić jakość produktu, cenę wyrobu i dopiero wtedy rozpocząć projektowanie.
Wygląd opakowania a identyfikacja wizualna
Projektowanie opakowań należy rozpocząć od zdefiniowania koloru produktu i jakości obrazu. Oznacza to, że barwa powinna być dostosowana do danego wyrobu. Tak więc na przykład na wodzie mineralnej nie powinien dominować kolor czerwony czy czarny.
Bardzo ważne jest również, by zwrócić uwagę na integralność wizualną. Jeżeli firma posiada kilka podobnych produktów, trzeba upewnić się, że projekt opakowania jest taki sam i można go zidentyfikować tylko na podstawie zdjęcia lub ilustracji. Oznacza to, że jeżeli na przykład mamy linię kosmetyków to opakowania poszczególnych produktów powinny być ze sobą spójne, w taki sposób by klient zorientował się, że chodzi o tego samego producenta.
Kupujący chce szybko dotrzeć do pożądanego produktu i móc od razu go zidentyfikować. Dlatego tak ważne jest zdefiniowanie tożsamości wizualnej, która będzie przestrzegana podczas produkcji opakowań. Musi być ona zgodne ze stylem, skoncentrowana na grupie docelowej i rynku oraz dostosowana do nowych produktów. Różnice między opakowaniami poszczególnych wyrobów powinny bazować przede wszystkim na różnych grafikach, ilustracjach, zdjęciach lub kilku szczegółach. Jednak ich kolorystyka, logo, czy członka powinny być takie same.