Szanowni Państwo, Mieszkańcy Przemyśla!


Jakiś czas temu zakończyliśmy konsultacje społeczne, dotyczące powołania Parku Kulturowego Stare Miasto w Przemyślu. Dziś, przedstawiamy Państwu szczegółowy raport, opracowany przez zespół ds. Utworzenia Parku Kulturowego:

RAPORT Z KONSULTACJI SPOŁECZNYCH

W SPRAWIE ZAMIARU UTWORZENIA

PARKU KULTUROWEGO STARE MIASTO W PRZEMYŚLU

0.jpeg

Zespół ds. Utworzenia Parku Kulturowego w Przemyślu

Przemyśl, październik 2019


Zespół ds. Utworzenia Parku Kulturowego w Przemyśl pragnie serdecznie podziękować:

Dyrekcji i pracownikom Muzeum Narodowego Ziemi Przemyskiej, Dyrekcji i pracownikom Przemyskiej Biblioteki Publicznej za udostępnienie sal w nie zawsze standardowych godzinach oraz pomoc techniczną. Państwa otwartość i życzliwość przyczyniła się do owocnych konsultacji.

Autorskie prawa majątkowe: Miasto Przemyśl - Prezydent Miasta Przemyśla

Sporządził: Mirosław Majkowski – Przewodniczący Zespołu ds. Utworzenia Parku Kulturowego Stare Miasto w Przemyślu,

Współpraca: Wydział Architektury: Zbigniew Cudnik – Naczelnik Wydziału, Julia Olech Nowak – Główny Specjalista - Miejski Konserwator Zabytków, Wydział Promocji i Kultury: Janusz Łukasiewicz - Naczelnik Wydziału Promocji.,


Zdjęcia: Mirosław Majkowski, Witold Wołczyk, Agata Czereba, Grzegorz Karnas, Grzegorz Kość, Tomasz Leszczyński


1. Wstęp………………………………………………………………………………………………………………..…………………4

2. Jak prowadziliśmy konsultacje………………………………………………………………………………………………………6

3. Promocja bezpośrednia……………………………………………………………………………………………………………..10

4. Promocja w Internecie……………………………………………………………………………………………………………….11

5. Promocja w mediach……………………………………………………………………………………………………………..….11

6. Sposób zbierania ankiet……………………………………………………..………………………………………………………11

7. Zgłaszane uwagi i problemy………………………….………………………………………………………………………..……12

- Zieleń i ochrona środowiska………………………………………………………………………………………………….………12

- Parkingi i ruch na głównych deptakach…...……….………................…………………………………………....12

- Komunikacja…………………………………………..…………………………………………………………………………….…15

- Gospodarka odpadami………………………………………………………………………………………………………………..16

- Architektura…………………………………………………………………………………………………………………………….16

- Estetyka………………………………………………………………………………………………………………………………..16

- Przedsiębiorczość…………………………….……………………………………………………………………………………..17

- Polityka społeczna……………………………………………………………………………………………………………………17

- Kultura i rekreacja…………………………………………………………………………………………………………………….17

- Informacja……………………………………………………………………………………………………………………………...17

8. Uwagi negatywne dotyczące powołania Parku Kulturowego Stare Miasto w Przemyślu……….......................….17

9. Podsumowanie……………………………………………………………………………………………………………….……..18


1. Wstęp

Na podstawie obserwacji pozytywnych efektów, jakie przyniosło wprowadzenie Parków Kulturowych w Krakowie, Poznaniu czy Wrocławiu oraz biorąc pod uwagę wpisanie zespołu staromiejskiego na prestiżową listę Pomników Historii radny Rady Miejskiej w Przemyślu Mirosław Majkowski zaproponował utworzenie Parku Kulturowego obejmującego większą część Starego Miasta Przemyśla. Prezydent Miasta Przemyśla przychylnie odniósł się do propozycji i powołał Zespół ds. Utworzenia Parku Kulturowego Stare Miasto w Przemyślu, w skład którego weszli zarówno radni Rady Miejskiej w Przemyślu, pracownicy merytorycznych wydziałów oraz przedstawiciele organizacji społecznych.

Dnia 18 marca 2019 r.

Rada Miejska Przemyśla podjęła uchwałę Nr 62/2019 z w sprawie zamiaru utworzenia Parku Kulturowego w obszarze Starego Miasta w Przemyślu. Powołany przez Prezydenta Wojciecha Bakuna Zespół przygotował projekt granic Parku Kulturowego Stare Miasto w Przemyślu, który po poprawkach został pozytywnie zaopiniowany przez Podkarpackiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Kolejnym etapem prac będzie zlecenie sporządzenia Planu ochrony Parku Kulturowego Stare Miasto w Przemyślu. Sporządzenie takiego dokumentu jest wymagane ustawowo dla każdego parku kulturowego. Krokiem kolejnym będzie podjęcie uchwały o utworzeniu Parku Kulturowego i realizacja zapisów uchwały i Planu Ochrony.

Wprowadzenie formy ochrony konserwatorskiej dla historycznego centrum Przemyśla, jaką stanowi propozycja utworzenia parku kulturowego, wydaje się jak najbardziej uzasadniona, zważywszy na wielowiekową historię miasta oraz zachowane w przestrzeni miejskiej zasoby dziedzictwa narodowego. Na unikatowy charakter Przemyśla składa się niezwykłe urokliwe, ale też mające niezwykle ważne znaczenie strategicznie, położenie geograficzne oraz wielowiekowy i wielokulturowy dorobek mieszkańców. Miasto otrzymało lokację na prawie magdeburskim w 1389 roku, nadaną przez króla Władysława Jagiełłę. Obecnie Przemyśl szczyci się ogromną liczbą zachowanych obiektów historycznych o zróżnicowanej formie architektonicznej oraz zróżnicowanych stylowo. W panoramie miasta góruje Zamek Kazimierzowski harmonijnie wpisany w otoczenie parku, pejzaż uzupełnią liczne obiekty sakralne: klasztory, zabytkowe kościoły z akcentami dominat, jakie stanowią ich wieże. Cennym elementem historycznej przestrzeni, którego wartość należy podkreślić jest dobrze zachowany układ urbanistyczny miasta z rynkiem oraz czytelnym przebiegiem historycznych ulic. Kolejny niezwykle wartościowy element stanowią częściowo zachowane obronne mury miejskie. Całość uzupełniają zabytkowe obiekty architektoniczne, do których najliczniej zaliczane są kamienice mieszczańskie różnych epok oraz gmachy użyteczności publicznej, czy dawne pałace i rezydencje. Zasoby dziedzictwa kulturowego oraz ich jakość stanowiły podstawę do nadania przez Prezydenta RP Zespołowi Starego Miasta Przemyśla zaszytego miana Pomnika Historii (2018 r.). Zachowana bogata struktura Starego Miasta stanowi bezsprzecznie wartość samą w sobie, ale jest też przestrzenią, w której funkcjonują współcześni mieszkańcy ze swoimi aktualnymi potrzebami. Z jednej strony to co jest niezaprzeczalnie najcenniejsze i wymaga ciągłej ochrony, pielęgnacji i jest powodem do dumy, w obliczu współczesnej egzystencji staje się też pewnym nośnikiem ograniczeń użytkowania. Stając przed koniecznością rozwiązywania dylematów życia w przestrzeni Starego Miasta najlepszym rozwiązaniem wydaje się utworzenie zrównoważonych zasad funkcjonowania, jaką oferuje utworzenie Parku Kulturowego.

Dziedzictwo historyczne miasta to mnogość atutów, ale pojawiają się również niekorzystne elementy schedy takie jak pozostałości zniszczeń wojennych czy obszary zaniedbań okresu socjalistycznego. Niezwykle negatywnym zjawiskiem mającym wpływ na kształtowanie przestrzeni miejskiej, ale również mającym ogromne znaczenie w aspekcie społecznym, gospodarczym itp. były liczne wojny i najazdy, które na przestrzeni wieków dotykały miasto. Okresem o wyjątkowo drastycznym przebiegu i pozostawiającym nieodwracalne szkody była II wojna światowa, która doprowadziła do drastycznego zmniejszenia ludności Przemyśla w tym Starego Miasta oraz olbrzymich strat w infrastrukturze miasta i jego zabudowie. W wyniku bombardowań i walk zniszczona została niemal cała tzw. Dzielnica Żydowska, oraz szereg kamienic w Rynku, przy ul. Franciszkańskiej, Mickiewicza, Placu Legionów tworząc swojego rodzaju „dziury” w ciągach architektonicznych. Także w sferze społecznej doszło do przetasowania mieszkańców i w miejsca po wywiezionej lub wymordowanej elicie często lokowano nowe grupy społeczne, często niezintegrowane kulturowo i społecznie z nowym otoczeniem, nie czujące potrzeby o dbałość o przestrzeń w której żyją i mieszkają doprowadzając tym samym częstokroć do dewastacji zabytkowej substancji oraz natężenia problemów społecznych.

Niestety niekorzystne zjawiska dotyczące wykorzystania i kształtowania wizualnego przestrzeni publicznej pojawiły się również po transformacji ustrojowej. Zachłyśnięcie się modą na kolorowe reklamy, silne pragnienie nowoczesności i walki z komunistyczną szarzyzną przyjęło formy niekontrolowanego ozdabiania Starego Miasta oraz pozostałej części Przemyśla . Ulice, witryny, balkony zostają obficie „ozdobione” kolorowymi plafonami, banerami, reklamami, a z ulic bezpowrotnie i w zawrotnym tempie zniknęły ostatnie zachowane witryny sklepowe z okresu międzywojennego lub wcześniejsze. Szlachetne materiały takie jak drewno czy elementy metaloplastyczne częstokroć były zastępowane plastikowymi oknami i drzwiami. Brak odpowiednich regulacji nie pomagał właściwie zadbać o architektoniczną przestrzeń, przez co remonty często brutalnie obchodziły się detalami budynków, chodnikami, kolorystyką fasad i witrynami sklepowymi.

Mimo przeprowadzonych w ostatnich latach remontów części kamienic i ciągów pieszych wielu mieszkańców Starego Miasta nabrało przekonania, że mieszka w gorszym miejscu Przemyśla. Należy tu jednak zaznaczyć, że coraz częściej powstające Wspólnoty Mieszkaniowe, biorą sprawy w swoje ręce, dbając o swoje najbliższe otoczenie co należy odczytywać jako bardzo korzystne i pozytywne zjawisko. Najgorzej sytuacja przedstawia się w odniesieniu do obiektów, które nie mają uregulowanego stanu prawnego własności. Często wymagają one pilnego remontu, a ich wnętrza popadają w coraz większą ruinę. Szczególnie brak gospodarza widać na wewnętrznych podwórkach takich kamienic.

Obszar, wytypowany do objęcia ochroną w postaci parku kulturowego obejmuje teren w granicach dawnych murów miejskich wraz z zespołem zamkowym oraz z terenem zespołu klasztornego o.o. Karmelitów Bosych, a także rejon Dworca PKP i przylegający doń niemal bezpośrednio rejon Placu Na Bramie. Naturalną granicę Parku od strony północno – wschodniej tworzy torowisko przebiegające od Budynku Dworca PKP do linii brzegowej Sanu. Wszelkie działania związane z utworzeniem Parku Kulturowego Starego Miasta w Przemyślu dedykowane są głównie jego mieszkańcom, którzy jak już wspomnieliśmy z coraz większą świadomością podchodzą do potrzeb polepszenia jakości życia na Starym Mieście. W ostatnich latach można zauważyć także tendencję wzrostową jeśli chodzi o zasiedlanie Starego Miasta młodymi małżeństwami o uregulowanym i stabilnym statusie społecznym oraz stopniowe zanikanie zjawisk patologicznych. Jednak w dalszym ciągu przeważającą część Starego Miasta zamieszkują ludzie starsi borykający się z różnymi problemami i ostrożnie podchodzący do wszelkich zmian. Jednym z największych problemów jest system ogrzewania oparty wciąż w zdecydowanej większości na tradycyjnych starych piecach węglowych, brak środków na remonty kamienic będących w zasobie miasta oraz wspomniany wyżej nieuregulowany stan prawny niektórych nieruchomości.

Jak wykazała ankieta mieszkańcy są wielką wartością Przemyśla. Charakteryzuje ich bardzo wysoki stopień lokalnego patriotyzmu. To specyficzna społeczność, ze swoją dumą i pamięcią historyczną, którym na sercu leży rozwój miasta, a jednocześnie są to ludzie często bojący się wszelkich zmian, podchodzący z dużą dozą nieufności do proponowanych rozwiązań. Dlatego zespół opracowujący w przyszłości Plan Ochrony oraz zespół wdrażający go potem w życie powinien wziąć jak najbardziej pod uwagę wskazane w ankiecie oraz podczas konsultacji społecznych potrzeby mieszkańców, wspierać ich aktywność, dążenie do poprawienia jakości życia i przeciwdziałać atomizacji społeczności oraz wzmacniać słabnące poczucie tożsamości i więzi ze Starym Miastem.

W kontekście prowadzonej w obszarze projektowanego Parku działalności gospodarczej dominują punkty handlowo – usługowe. Jednak coraz częściej powstają nowe lokale gastronomiczne, oraz w bardzo szybkim tempie hostele i apartamenty do wynajęcia. Z roku na rok wzrasta ruch turystyczny co w szczególności zauważalne jest w obrębie Starego Miasta.

Celem konsultacji było poznanie opinii mieszkańców miasta na temat zamiaru utworzenia Parku Kulturowego Stare Miasto w Przemyślu ze szczególnym uwzględnieniem mieszkańców Starówki oraz przedsiębiorców prowadzących tam działalność gospodarczą. Tym samym, raport prezentuje opinie mieszkańców Przemyśla, którzy wzięli udział w konsultacjach.

2. Jak prowadziliśmy konsultacje

Zespół ds. Utworzenia Parku Kulturowego Stare Miasto w Przemyślu podzielił teren projektowanego parku na 3 obszary oznaczając je literami A, B i C.

1.png

Aby dotrzeć do jak największej liczby mieszkańców i przedsiębiorców zorganizowaliśmy w dniu 26 czerwca 2019 roku w sali Muzeum Narodowego Ziemi Przemyskiej pierwsze, inaugurujące spotkanie konsultacyjne na które zaprosiliśmy mieszkańców całego miasta oraz gości w osobach Pań Anny Fortuny – Marek i Jadwigi Stęchły z Narodowego Instytutu Dziedzictwa oraz Pana Wojciecha Januszczyka Prezesa Fundacji Krajobrazy z Lublina, aby zaprezentowali zebranym korzyści i zagrożenia wynikające z ustanowienia Parku Kulturowego oraz efekty współdziałania samorządu z organizacją pozarządową w kwestii upiększania przestrzeni publicznej i aktywizacji mieszkańców na przykładzie Lublina. Pierwsze spotkanie cieszyło się dużą frekwencją i zainteresowaniem mieszkańców oraz przedsiębiorców. System powiadamiania o konsultacjach opierał się o zapowiedzi w lokalnej prasie, radiu, informacji na profilu utworzonym na jednym z portali społecznościowych oraz bezpośrednim roznoszeniu zaproszeń przygotowanych przez Wydział Promocji i Turystyki do przedsiębiorców prowadzących działalność w granicach projektowanego parku. Zaproszenia wręczane były osobiście przez radnych – członków Zespołu oraz naczelnika i pracowników wspomnianego wydziału.

konsultacje_park_3.jpeg

3.png

Kolejne konsultacje społeczne prowadziliśmy osobno dla każdego z trzech obszarów.

II konsultacje społeczne odbyły się 16.07.2019 roku w Sali Przemyskiej Biblioteki Publicznej i dotyczyły obszaru A, który charakteryzuje się dużym nasyceniem punktów handlowo – usługowych, usytuowaniem wzdłuż jednego z głównych ciągów komunikacyjnych o dużym natężeniu ruchu i hałasu, najmniejszym ze wszystkich trzech obszarów nasyceniem budynków mieszkalnych oraz dużą ilością placów i terenów zielonych obejmując ulice:

  • Jagiellońską,
  • Słowackiego do wysokości ul. Rejtana,
  • Rejtana- Biblioteczną- Dworskiego do wysokości ul. Rejtana,
  • Mickiewicza od wysokości ul. Rejtana do Placu na Bramie,
  • Plac Legionów- gen. Sowińskiego,
  • Mnisza - Kamienny Most.

Zarówno w tym przypadku jak i przypadku pozostałych konsultacji system powiadamiania oparty był na działaniach analogicznych jak podczas pierwszego spotkania konsultacyjnego.

4.png

III konsultacje społeczne odbyły się 06.08.2019 roku w Sali Przemyskiej Biblioteki Publicznej i dotyczyły obszaru B. Ten obszar to go w dużej części główny deptak Starego Miasta z największą ilością lokali gastronomicznych, miejscem organizacji imprez i koncertów plenerowych, obejmujący ulice:

  • Plac na Bramie,
  • Kazimierza Wielkiego,
  • Franciszkańska,
  • Rynek,
  • Mostowa,
  • Wodna,
  • Plac Rybi,
  • Serbańska,
  • Ratuszowa,
  • Władycze,
  • Dąbrowskiego,
  • Bp. Śnigurskiego,
  • Grodzka,
  • Waygarta,
  • Plac Dominikański,
  • Tadeusza Kościuszki,
  • Wybrzeże Marszałka Józefa Piłsudskiego od mostu do ul. Waygarta,
  • Przecznica Wałowa

5.png

Ostatnie IV konsultacje społeczne odbyły się 10 września 2019 roku i obejmowały obszar C odznaczający się największą ilością obiektów sakralnych, małą ilością punktów handlowo – usługowych oraz dużym nasyceniem obiektów mieszkalnych obejmując rejon ulic:

  • Piotra Kmity
  • Św. Królowej Jadwigi
  • Parkowej
  • Zamkowej
  • Kapitulnej
  • Tatarskiej (na odcinku Klasztoru Karmelitanek)
  • ks. J. Popiełuszki
  • Placu Czackiego
  • Ratuszowej
  • Władycze
  • Komisji Edukacji Narodowej
  • Basztowej

3. Promocja bezpośrednia

Ze względu na obszar konsultacji oraz strukturę wiekową mieszkańców, promocja była prowadzona głównie za pomocą drukowanych materiałów informujących o procesie konsultacyjnym zaproszeń kolportowanych na terenie konsultacji bezpośrednio w miejscach usługowych, a także poprzez poproszenie Przewodniczących Osiedli o informowanie mieszkańców. Ponadto podczas organizowanego przez przedsiębiorcę z lokalu Kawa i Zabawa Festiwalu Kawy w dniu 31.08.2019 członkowie Zespołu pełnili całodzienny dyżur przy namiocie promocyjnym rozmawiając
z mieszkańcami na temat powołania Parku Kulturowego. Inicjatywa cieszyła się bardzo dużym zainteresowaniem.

6.png

4. Promocja w Internecie

Promocja w internecie przebiegała poprzez informowanie o kolejnych spotkaniach i zapraszanie do udziału w konsultacjach za pośrednictwem: strony głównej Urzędu Miejskiego w Przemyślu, portalu Facebook

https://www.facebook.com/Park-Kulturowy-Starego-Miasta-Przemy%C5%9Bla-367030457480353/

(wydarzenie, wpisy, udostępnianie na przemyskich fanpage’ach, stronach indywidualnych i grupach) oraz mailingu.

5. Promocja w mediach

Po ustaleniu terminów spotkań, dziennikarzom lokalnych mediów przesłana została informacja prasowa o projekcie wraz z harmonogramem konsultacji. Zaowocowało to publikacjami m.in. w Nowinach, Super Nowościach, Życiu Podkarpackim, Radiu Eska Przemyśl oraz w Radiu Rzeszów na temat konsultacji.

6. Sposób zbierania ankiet:

  • Wypełnienie ankiet w wersji papierowej :
  • Ankietowani wypełnili 140 ankiet.
  • Zbieranie uwag drogą elektroniczną:
  • Umożliwiono również zgłaszanie uwag drogą elektroniczną. Z tej opcji skorzystały 171 osoby.
  • Łączna liczba wypełnionych ankiet: 311 szt.
  • Uwagi i wnioski zgłaszane bezpośrednio w trakcie dyskusji w ramach debat.

7. Zgłaszane uwagi i problemy

Zieleń i ochrona środowiska

Najczęstsze uwagi to:

● zieleń nie powinna być wycinana,

● mieszkańcy nie są zadowoleni ze stanu utrzymania zieleni - głównie koszenia trawników,

● posadzenie na pasach ruchu łąk kwietnych w miejsce trawników. Mogłoby to pomóc w zmniejszeniu zanieczyszczeń emitowanych przez pojazdy oraz zmniejszyć częstotliwość koszenia

● położenie nacisku na promocję i wsparcie dla ogrodów balkonowych i tworzenie tzw. Zielonych podwórek

● zwiększenie ilości nasadzeń drzew, kwiatów i krzewów,

● zaprzestanie wycinania starych, dużych drzew i zastępowania ich karłowatymi nasadzeniami

Parkingi i ruch na głównych deptakach

7.png

8.png

To najczęściej przejawiające się zagadnienie wśród biorących udział w konsultacjach i najbardziej burzliwe i wzbudzające emocje

● mieszkańcy zwracali uwagę na problem parkowania w godzinach pracy w dni powszednie w obrębie ścisłej Starówki

● należy wprowadzić ograniczenia w parkowaniu na Starym Mieście, aby zapewnić miejsca dla mieszkańców,

● potrzeba budowy podziemnego lub naziemnego kilku kondycyjnego parkingu w obrębie lub bezpośredniej bliskości Starego Miasta

● problemem Starego Miasta są stare, nieużywane już samochody, które zamiast być złomowane zajmują miejsca parkingowe,

● należy usuwać samochody porzucone przez właścicieli tzw. wraki, które jedynie blokują miejsca postojowe,

● należy ograniczyć ruch pojazdów na głównych deptakach Franciszkańska, Kazimierza Wielkiego, Serbańska, Rynek jednak zapewniając możliwość dowozu zaopatrzenia do punktów handlowo – usługowych w określonych godzinach

● należy ustalić zasady wjazdu pod miejsce zamieszkania dla mieszkańców przywożących cięższe towary, opał, podczas remontów itp.

  • wyznaczyć miejsca parkingowe dla kurierów możliwie jak najbliżej strefy zamkniętej dla ruchu i wyeliminować proceder jaki ma miejsce obecnie tj. jeżdżenie z malutką paczuszką po głównych deptakach wśród ludzi często z dużą prędkością

● likwidacja parkingu we wschodniej pierzei Rynku

● likwidacja parkingu przy katedrze – często podkreślano, ze to jedyna katedra na świecie stojąca na parkingu

● rozwiązanie problemu parkowania samochodów, wprowadzenie stref parkowania

Uwagi zgłoszone drogą mailową przez jednego z uczestników konsultacji:

Parkingi zewnętrzne daleko od centrum. Takie parkingi można zorganizować np. przy ulicy Słowackiego na terenie dawnej jednostki wojskowej i szpitala, zaś od strony ul. Sanockiej można przeznaczyć na ten cel parking przy dolnej stacji wyciągu narciarskiego. Niewątpliwie parking ten trzeba będzie w przyszłości powiększyć. Od strony dzielnicy Wilcze miasto dysponuje terenem przy ul. Bystrzyckich, na którym można zorganizować parking. Zapewne z każdej strony dojazdowej do centrum miasto dysponuje terenami, na terenie których można zorganizować tego typu parkingi.

Powiększenie rozmiarów pojedynczego miejsca parkingowego z równoczesnym wprowadzeniem do regulaminu parkingu zapisu mówiącego o konieczności ustawienia samochodu w wyznaczonych ramach. Pozostawienie samochodu choćby jednym kołem na liniach rozgraniczających traktowane będzie jako zajęcie dwóch miejsc parkingowych z koniecznością opłaty dwóch miejsc parkingowych (rozwiązanie stosowane np. w Londynie).

Zdecydowaną większość tych miejsc należy przeznaczyć dla mieszkańców i przedsiębiorców, którzy w tym rejonie prowadzą działalność gospodarczą i wykupują miesięczny abonament parkingowy. Parkingi te należy oznaczyć innymi kolorami, tak aby nie było wątpliwości, że parkingi te są przeznaczone wyłącznie dla posiadaczy stałych abonamentów (rozwiązanie stosowane m.in w Londynie i Pradze).

Jeśli chcemy, aby Przemyśl stawał się centrum turystyki miejskiej i w tym kierunku rozwijał się warto przewidzieć możliwość wykupienia miejsca parkingowego na dobę lub kilka dni dla gości odwiedzających miasto i chcących zamieszkać w hotelach, hostelach, kwaterach prywatnych lub po prostu w mieszkaniach prywatnych położonych w omawianej strefie. Przedsiębiorcy prowadzący działalność w strefie ograniczonego parkowania (np. prowadzący hostele, kwatery do wynajęcia i innych) winni mieć możliwość odpłatnej rezerwacji miejsca dla swych klientów bądź dostawców. Rozwiązanie stosowane m.in. w Londynie i Bratysławie. Należy rozważyć możliwość uruchomienia aplikacji pozwalającej wykonać te czynności za pomocą telefonu komórkowego lub innych e-urządzeń mobilnych z równoczesnym pojawieniem się tych informacji u osób kontrolujących parkingi.

Podwyższone opłaty dla kierowców nieposiadających abonamentu. Na miejscach parkingowych przeznaczonych dla aut rotujących, które nie posiadają abonamentu można ustalić niewielką opłatę za pierwsze 30 minut w wysokości np. 1 zł, za kolejne pół godziny 2 zł, ale za drugą i kolejne godziny postoju podwyższone stawki np. 5 lub 8 zł za godzinę. Rozwiązanie takie spowoduje większą rotację na parkingach i zarazem zwiększenie wpływów do budżetu miasta.

Likwidacja bezpłatnych miejsc parkingowych dla pracowników instytucji i urzędów. Miejsca te należy (także za opłatą) udostępnić stronom załatwiającym sprawy w urzędach. Efekt podobny jak w pkt. 5.

Zamiast podwyższania stawek za kolejne godziny parkowania można wprowadzić ograniczenie czasowe dla kierowców nieposiadających abonamentu. Określenie maksymalnego dozwolonego czasu parkowania np. od 20 minut do 2 godziny. Rozwiązanie stosowane np. w Pradze, powoduje większą rotację na parkingach.

Komunikacja

● potrzeba więcej stojaków na rowery,

● sukcesywnie należy prowadzić naprawę chodników i jezdni,

● całkowite wyeliminowanie ruchu samochodowego na głównych deptakach. Ludzie mają czuć
się bezpieczni jak podczas zakupów w galerii, a nie bać się puścić rękę dziecka, aby go nie potrącił jadący samochód.

Gospodarka odpadami

● likwidacja śmietników wewnątrz budynków i zadbanie o śmietniki zewnętrzne - kosze na segregację odpadów powinny być czyste,

● umieszczanie kontenerów na odpady pod powierzchnią ziemi. W wielu krajach na zachodzie Europy takie rozwiązania funkcjonują. Nie zmieniają one w widoczny sposób krajobrazu, co dobrym rozwiązaniem i wyeliminowało problem uciążliwych zapachów w klatkach schodowych,

● zadbać o czystość i estetykę przy pojemnikach na odpady

Architektura ( Ochrona zabytków)

● likwidacja wszelkiej samowoli budowlanej związanej np. z przerabianiem witryn sklepowych

● więcej środków na remonty kamienic,

● intensyfikacja prac remontowo – konserwatorskich

● zagospodarowanie podwórek na cele kulturalne i spotkań sąsiedzkich, towarzyskich

● poprawa stanu tzw. małej architektury

Estetyka

● utrzymywanie spójnej, stonowanej i wyznaczonej kolorystyki budynków,

● poprawa jakości reklam i szyldów oraz dostosowanie ich do architektury

● likwidacja krzykliwych i tandetnych szyldów reklamowych,

● poprawa czystości wokół budynków i na ulicach

● karanie mandatami osób naklejających ogłoszenia na rynny, bramy kamienic, ściany

● likwidacja szpetnych graffiti

● poprawa wyglądu ogródków gastronomicznych, ujednolicenie zasad ich formy i kolorystyki

● poprawa i ujednolicenie tabliczek z numerem kamienicy, budynku. Pojawiła się propozycja, aby miały nietypowy, artystyczny wygląd

● likwidacja krzykliwych i tandetnych szyldów reklamowych, renowacja map osiedlowych (stojaków informacyjnych) i informacji o danych dzielnicach.

● poprawa informacji turystycznej, wprowadzenie oznakowania na budynkach w formie tabliczek informacyjnych z historią obiektu

Przedsiębiorczość

● należy ograniczyć liczbę sklepów z tanią odzieżą, których witryny sklepowe szpecą zajmowane przez nie lokale.

● likwidacja lub architektoniczne dostosowanie budek na ul. Kazimierzowskiej i Placu Legionów, które obecnie szpecą

Polityka społeczna

● kontrole czym ludzie palą w piecach,

● wprowadzenie i egzekwowanie zakazu wysypywania węgla prosto na kostkę brukową. Ktoś może wcześniej pościelić np. plandekę, a tak kostka przez wiele tygodni potem jest zabrudzona

● dostosowanie budynków i ulic do potrzeb osób niepełnosprawnych,

● więcej zagospodarowanej przestrzeni dla dzieci, placów zabaw i innych atrakcji,

Kultura i rekreacja

● organizowanie imprez typu pikniki sąsiedzkie, festyny osiedlowe dla najbliższej społeczności,

● więcej imprez kulturalnych realizowanych nie tylko w obrębie samego Rynku

● tworzenie zielonych i tematycznych podwórek

Informacja

● powinien powstać stały punkt konsultacyjny, gdzie można by zgłaszać różne problemy i sprawy dotyczące polityki miejskiej.

8. Uwagi negatywne dotyczące powołania Parku Kulturowego Stare Miasto w Przemyślu

● nikomu to nie posłuży

● Stare Miasto jest tak piękne, że zachwyca odwiedzających, a jego modernizacja czy upiększanie na siłę może wszystko zepsuć

● najpierw potężny parking dla wszystkich samochodów, a potem wprowadzać jakiekolwiek ograniczenia – te co są na razie wystarczają

● nie bardzo wiem co to za twór ten park kulturowy

● da się te same efekty uzyskać np. uchwałą krajobrazową

● będzie to sztuczny, administracyjny twór, który z pewnością nic nie wniesie do życia tego miasteczka

● nie widzę korzyści dla mieszkańców, nie wierzę w pomoc miasta, a jedynie ograniczenia i utrudnienia

● w chwili obecnej istnieją instrumenty prawne, które dają możliwość uporządkowania przestrzeni miejskiej. Są również służby, które mają to w swoich obowiązkach. Wystarczy w ramach istniejącego prawa wykonywać swoje obowiązki.

9. Podsumowanie:

W spotkaniach uczestniczyli przedstawiciele wszystkich grup wiekowych( przedział wiekowy 20 – powyżej 70 lat). Mieszkańcy zwracali uwagę na niedostatki w dbałości o zieleń -rozjeżdżanie trawników przez parkujące samochody, wycinanie starych drzew. Zwracano także uwagę, na to, że miasto powinno bardziej dbać o każdy kawałek przestrzeni zielonej. W sprawie reklam, mieszkańcy obszaru popierali przywrócenia starych szyldów, ale też proponowali połączenie elementów historycznych z nowoczesnością. Najważniejsze, aby reklamy przestały razić swoją szpetotą, jaskrawością i nadmiernymi rozmiarami. Każdy projekt reklamy powinien być uzgadniany z Miejskim Konserwatorem Zabytków. Duży problem stanowiło zagadnienie przyszłego finansowania ewentualnej wymiany reklam oraz wysokości kosztów, jakimi mogą być obciążeni użytkownicy lokali. Dużo pytań kierowanych do zespołu dotyczyło ograniczenia wolności i swobodnej kreacji artystycznej przestrzeni Pojawiały się też obawy o ograniczenia w funkcjach usługowych, jakie będą mogły pojawiać w obrębie Parku Kulturowego. Na wszystkie pytania członkowie zespołu starali się odpowiadać na bieżąco. Najwięcej emocji budziła sprawa problemu parkowania i ruchu w ścisłym centrum Starówki podnoszona jednak tylko przez kilku przedsiębiorców i mieszkańców. Jedna z właścicieli kamienic skarżyła się także na hałas z sąsiedniego baru i żądała likwidacji ogródków jako uciążliwych dla mieszkańców. Zwracano uwagę, że obecnych zakazów mieszkańcy nie respektują, a Straż Miejska nie wykonuje swojej pracy tak jak powinna.

Na spotkaniu mieszkańcy i przedsiębiorcy zwrócili uwagę, na zalety, jakie ich zdaniem może przynieść wprowadzenie Parku Kulturowego:

● szansa na wykorzystanie dla pobudzenia rozwoju Przemyśla pod względem turystycznym,

● Park Kulturowy może służyć jako program aktywizacji społecznej,

● ujednolicenie metod zarządzania,

● rozwiązywanie problemów społecznych (demograficznych), bo do pięknej dzielnicy chętnie wprowadzą się młodzi ludzie,

● Park Kulturowy może stać się narzędziem promocji Przemyśla,

● poprawa estetyki to poprawa odbioru miasta przez ludzi z zewnątrz, zachęta do przyjazdu i większe obroty w punktach hotelowych, gastronomicznych, zwiększenie obrotów,

● Park Kulturowy przyniesie do Nowej Huty turystów i pieniądze, które będą okazją do rozwoju,

Konsultacje nie były łatwe. Pokazały, że potrzebne jest szerokie zbieranie informacji o potrzebach mieszkańców w zakresie projektowanych zapisów Planu Ochrony i Parku Kulturowego. Społeczność Przemyśla wzięła aktywny udział w konsultacjach, w szczególności podczas pierwszego spotkania, podczas następnych frekwencja była dosyć niska. Należy podkreślić, że na wszystkich spotkaniach pojawiała się także nieliczna grupa tych samych osób negująca pod każdym względem zasadność powstania Parku.

Jak wykazała jednak analiza przeprowadzonych ankiet wypełnianych podczas konsultacji oraz drogą internetową, wypełnionych przez 311 osób wśród mieszkańców jest wyraźna wola utworzenia Parku Kulturowego. 82% ankietowanych było za utworzeniem Parku Kulturowego i 12% przeciw. Więcej ankiet, bo 58% wypełnili mężczyźni, a 42 % kobiety. Zdecydowana większość ankietowanych, aż 78% oświadczyła, ze posiada wykształcenie wyższe, 19% średnie, 2% zawodowe i 1 % podstawowe. Najwięcej ankietowanych, 47% zadeklarowało wiek między 40-59 lat, 33% powyżej 60 lat, 16% między 25-39 lat i tylko 4% między 18-24 lata. Wśród ankietowanych 48% zadeklarowało, że jest mieszkańcem lub prowadzącym działalność gospodarczą w obrębie projektowanego Parku. 52% oświadczyło, że mieszka poza terenem Parku.

Wszelkie uwagi zgłaszane podczas konsultacji przez mieszkańców i przedsiębiorców należy wziąć pod uwagę przy tworzeniu zapisów Planu Ochrony.

0.jpeg

Publikacja: Agata Czereba